Maribor. Pierwszy przystanek w Słowenii.

Maribor to pierwsze miasto, jakie zobaczyliśmy w Słowenii. Miasteczko położone jest 20 km od granicy austriacko-słoweńskiej i 30 km na północ od Ptuju. Maribor jest… miejski. Wyczuwa się, że trochę się tu dzieje: budynki są większe niż w przeciętnej słoweńskiej mieścinie, większy jest ruch na ulicach, więcej ludzi chodzi po ulicach.

Maribor leży nad rzeką Drawą. Z jednej jej strony jest starówka, a z drugiej industrialna część miasta. Obie części łączy przede wszystkim.. Główny Most (Glavni Most). Pod nim znajdziemy pełno łabędzi. Uwaga na łabędzie :-) Są charakterne, domagają się jedzenia, potrafią się nastroszyć i można ich się wręcz przestraszyć…

Główny Most (Glavni Most) w Mariborze, Słowenia

Przejdźmy się na Starówkę.

Zdjęcie poniżej przedstawia rynek. Prawda, że piękny?

Rynek w Mariborze, Słowenia

Szkoda tylko, że za moimi plecami była dość ruchliwa ulica. Rynek w Mariborze nie jest zamknięty z czterech stron budynkami, tak jak to zwykle bywa… Tak to wygląda (lepiej ukazującego zdjęcia nie mam):

maribor-rynek

Ale domeczki Maribor ma przeurocze:

Maribor jest młodszy od Ptuju o jakieś 1000 lat. Pierwsze wzmianki o jego istnieniu datowane są na połowę XII w. Miasto znane było z fortecy wybudowanej w średniowieczu, która zwana była Marchburg, miała ona bronić przed atakami Węgrów. Miasto rozwijało się wzdłuż rzeki Drawy, a w XIV w. został otoczone murem obronnym w celu obrony przed atakami Turków i Węgrów.

Pozostając pod panowaniem Habsburgów Maribor rozwinął się w znaczący ośrodek handlowy. W latach 40. XIX wieku przeprowadzono przez miasto sieć kolejową łączącą Wiedeń z Triestem, co spowodowało jeszcze większy rozwój ekonomiczny miasta.

W trakcie II wojny światowej Maribor został w 2/3 zniszczony.

Co zobaczyć w mieście?

Zamek w Mariborze

Wybudowany w XV w., znajduje się przy Placu Zamkowym (Grajski Trg).

Zamek w Mariborze, Słowenia

Stara Winorośl

Najstarsza winorośl na świecie :-) Ma prawie 400 lat!

Stara Winorośl w Mariborze, Słowenia. Źródło zdjęcia: klik, autor: Janezdrilc

Katedra św. Jana Chrzciciela

Kościół wybudowany w XII w. w stylu romańskim. Dzisiaj, po przebudowie, gotycki, z wieżą klasycystyczną (z XVIII w.)

Katedra św. Jana Chrzciciela w Mariborze, Słowenia

Na przeciwko katedry znajduje się reprezentacyjny gmach Uniwersytetu Mariborskiego:

Bazylika św. Marii Matki Litościwej

Trójnawowy kościół z dwiema wieżami zbudowany w latach 1890-1900 należący do franciszkanów.

Źródło zdjęcia: klik, autor: Richard Jordan

Gdzie zjeść?

Nie spędziłam tygodnia w Mariborze i nie degustowałam w każdej restauracji, ale po przeczytaniu kilku bardzo dobrych opinii, zdecydowaliśmy się na Baščaršiję, to bardziej bar niż restauracja. Tutaj możecie poczytać recenzje, nam to wystarczyło :) i byliśmy wniebowzięci! Nie dość, że jedzenie pyszne, to jeszcze, jak na Słowenię, bardzo tanio. Obiady oscylowały wokół 5-6 euro, da się żyć! Zamówiliśmy Ćevapčići (spotkać je można wszędzie w Słowenii), to nic innego jak mielone mięso uformowane w paluszki, do tego bułka i cebula. Drugim daniem był gulasz paprykowy z mięsem. No i do tego Laško. Żyć nie umierać :-)))

Restauracja Baščaršija w Mariborze, Słowenia.

Nocleg mieliśmy u przecudnej Andreji (Słoweńcy są niesamowicie sympatyczni, przekonacie się o tym nie raz przy moich wpisach). Zabookowaliśmy mieszkanie za pośrednictwem AirBnB :) Widok z okna mieliśmy przedni :D

Wiecie… dopiero oglądając zdjęcia z Mariboru poczułam to miasto. Może to paradoks! Ale było to pierwsze miejsce w Słowenii, jakie zobaczyliśmy: wpadliśmy tam i wypadliśmy :-)

Na koniec daję Wam znowu mini-notatkę o mieście. Możecie ją wydrukować, zaznajomić się z informacjami i zwiedzać :)

Zachęcam Cię do pobrania mojego mini-przewodnika po Pradze, w którym znajdziesz ponad 20 opracowań najciekawszych miejsc w czeskiej stolicy ☺️
Wystarczy, że zapiszesz się na mój newsletter, a mini-przewodnik otrzymasz za darmo. Kliknij w poniższą grafikę:

Dominika Rau-Walczak test test

Z wykształcenia jestem architektką, a zawodowo spełniam się przy renowacji zabytków. Prywatnie - kocham Pragę, starą architekturę oraz święty spokój. Zapraszam Cię do mojego świata! ☺️

5 comments
  1. Faktycznie, ten rynek przy ruchliwej ulicy to rzecz niezbyt spotykana w Polsce czy w innych krajach. Miejscowść wyglada klimatycznie, ale bardzo przypomina nam nasze – polskie :)

2. Ta 400 letnia winorosl nijak nie wyglada na taka staruszke ale jest po prostu piekna. Poczytalam sobie nawet o Festival Stare trte :) Musi byc tam bardzo przyjemnie i 'domowo’.